Prezidentské šílenství

Volíme nového prezidenta. Kdo by si toho nevšiml? V naší zemi je to teprve podruhé, co přímo volíme prezidenta my. Při první volbě, v roce 2013, mi bylo teprve 15, ale už tehdy jsem bedlivě sledovala, jak to dopadne a věděla jsem, koho bych nevolila, ačkoliv jsem politice ještě tolik nerozuměla. 5 let celkem rychle uteklo a já sledovala prezidentskou (ne)kampaň už od začátku a sama jsem i na jedné debatě byla (více zde).

Asi jste zaregistrovali, že před pár měsíci byly i parlamentní volby. V těch parlamentních volíte strany - kde je spoustu různých lidí s různými názory a různým vystupováním. Tak třeba se vám líbí program nějaké strany a pak to jeden idiot úplně zazdí a vy se vylučovací metodou dostanete k úplně jiné straně. Ale v prezidentských volbách je to jiné - znáte kandidáty jako jednotlivce a vlastně je to o něco jednodušší. Musím říct, že jsem byla rozhodnutá už docela dlouho dopředu, ale nakonec jsem svůj názor přehodnotila (myslela jsem, že to bude víc strategické, ale to je fuk). I tak pro mi bylo jasné, koho budu volit ve 2. kole. 



Při jakýkoliv volbách je důležité vědět, co daná funkce obnáší - jaké má zvolený člověk pravomoce, co může a co ne. Náš prezident toho moc nezmůže - jeho nejdůležitější funkcí je zastupovat stát navenek. Nerozhoduje o tom, zda se přijme euro, uprchlíci nebo něco jiného. Určitě nerozhoduje sám, jenom zákony podepisuje a nakonec ani to nemusí. A přesně z těchto nevědomostí nebo mylných domněnek vznikají a rozšiřují se další polopravdy. Máte mozek, musíte ho používat!


Nejhorší je stejně to šílenství okolo. Nemine den, aby v hlavních zprávách nemluvili o tom, kolik toho prezidentský kandidát snědl ke snídani. Televizi ale vypnete a máte klid. Jenže všude možně po internetu se šíří takové ty nepravdy, polopravdy a pomluvy. Nejlepší je, že pomluvy se šíří hlavně o těch, na které si protistrana nemůže nic najít - alespoň mi to tak připadá. Třeba slova "stop Drahošovi" na plakátu Miloše Zemana. Jak a především proč, chce zastavovat někoho, kdo nic neudělal, protože nemá (zatím) žádnou významnou politickou funkci? Samozřejmě, že je to jen takové plácání do větru. Nechci to tady rozebírat do podrobností, článků o tom můžete najít spoustu.

Při jakýkoliv volbách je důležité vědět, co daná funkce obnáší - jaké má zvolený člověk pravomoce, co může a co ne. Náš prezident toho moc nezmůže - jeho nejdůležitější funkcí je zastupovat stát navenek. Nerozhoduje o tom, zda se přijme euro, uprchlíci nebo něco jiného. Určitě nerozhoduje sám, jenom zákony podepisuje a nakonec ani to nemusí. A přesně z těchto nevědomostí nebo mylných domněnek vznikají a rozšiřují se další polopravdy. Máte mozek, musíte ho používat!

Co dalšího mně zaráží, je volební účast - necelých 62%. Jo, na naší zemi je to hodně, ale může mi někdo vysvětlit, co dělá zbylých 38% lidí? Snad bylo v 1. kole dostatek různorodých kandidátů, aby si mohli dobře vybrat? Nezajímá je, co se děje ve státe, kde žijí? A co je potom zajímá?

Vlastně se o volbách s lidmi moc nebavím. Ačkoliv si stojím za svým kandidátem, chápu, že někdo má racionální důvody k tomu, aby zvolil jiného. Příznivci Zemana označují Drahošovi voliče různě - od havloidů, sluníček až po dementy, stejně tak Drahošovi voliči Zemanovi příznivce. Ta hysterie, kterou můžete sledovat na sociálních sítích je přímo kouzelná. ,,Odeberte si mně z přátel, jestli volíte Zemana!". Politické názory jsou v životě docela důležitá věc, ale i tak bychom odlišná rozhodnutí jiným lidí měli respektovat. Kvůli tomu svoji babičku neodříznete od rodiny, ne? Nakonec nejde o život. A jestli většina demokraticky zvolí Zemana, nebudu z toho vůbec nadšená, ale budu to respektovat, protože na tom je náš stát založený. Můžu s tím nesouhlasit, na to mám právo. Ale nejdou mi do hlavy ty různé "skupiny" protestujících, který například protestují proti tomu, aby byla určitá strana ve vládě, jenom proto, že se jim nelíbí. Splňuje podmínky (zákon)? Jo. Lidi si ji zvolili? Jo. Tak mají smůlu.

Prosím, jestli je vám 18 a více, běžte volit. Stojí vás to 10 minut i s cestou. Nechcete přece jen tak sledovat, jak za vás rozhodují ostatní, nebo ano?!

Komentáře

  1. Nesnáším ten humbuk kolem voleb, to jak lidé nadávají těm "druhým", to že se musí vytahovat špína na kandidáty (nejlépe nepravdivá!) … S tím, že by si lidé měli uvědomit, jaké prezident má pravomoce - s tím naprosto souhlasím! Jdu volit, ale přiznám se, že v prvním kole jsem nešla - měla jsem období, kdy mi přišlo vše zbytečné (bylo to šílené období a nic se mi nechtělo) a věděla jsem, jak to dopadne. A taky že jo. Takže proč bych tam chodila, že :). A nevím, ale myslím, že máme právo jít volit, ale i nevolit - je to naše rozhodnutí :). Jen když už ten člověk nejde volit, tak pak nemá nadávat, jak je to na hovno atd.

    OdpovědětVymazat
  2. Je toho všude tolik, že to pomalu člověku začíná přerůstat přes hlavu, ať už je po všem. :D Každopádně s tebou souhlasím. Vše je to o respektování, bohůžel to moc lidí ale nepobírá, to samé se týká nepravdivých zpráv, copak lidi opravdu mozek nepoužívají? Jak by jeden člověk dokázal rozhodnout o tom zda se euro příjme nebo se k nám pustí uprchlíci? Achjo.
    Každopádně volit bychom měli jít my všichni 18+, pokud je to v naších silách, což věřím, že u nás mladých je. Budu respektovat pokud se zvolí Zeman, ale jednoduše dle mého názoru to není člověk správný pro reprezentaci naší země, ale jeho voliče se respektovat snažím. To bych jinak musela ze svého života odříznout taťku, který teda názory druhých moc nerespektuje a snaží se nám vštěpit, že je Zeman lepší. Diskutovat na toto téma jsem doma zakázala, jelikož i přestože já se snažím být slušná a podávat přesvědčivé argumenty, kterými neurážím našeho současného prezidenta, on to stejné nedokáže. Podle něj je Drahoš slizoun, který politice nerozumí. No budiž. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "pokud je to v naších silách, což věřím, že u nás mladých je" - věř mi, že není. Třeba v prvním kole jsem měla super výmluvu - byla jsem v takovém stavu, že i zvednutí se z postele byl problém. Teprve tenhle víkend se už můžu normálně hýbat :D

      Vymazat
  3. Tohle je tak strašně trapnej humbuk... média dělají, jak kdyby tohle byla prezidentská a ne parlamentní demokracie a snaží se dosáhnout na divadlo srovnatelné s USA, kde je prezident v úplně jiném postavení. Tady by se nakonec ani nic nestalo, kdyby úřad prezidenta nebyl. To šílenství tomu vůbec neodpovídá.

    OdpovědětVymazat
  4. Doufala jsem,že aspon na blogách se vyhnu volbám.Ale vidím že ne :D :D Když mě všude otravuje Drahoš na Youtube a na všech sociálních sítích jako je instagram a facebook ho mám v dporučených příspěvcích.Jakože možná mě všichni zhejtí,ale já volit nešla.Drahoš mi je silně nesympatický a to co předvedl na poslední debatě,umí mluvit jen o sobě.Zeman je už takový děděček,který by si zasloužil konečně klid od politiky.Co mě úplně vytáčí,jak každá strana se snaží voliče přetáhnout na svou stranu a ikdyž říkají,že nechcou ovlivňovat tak to dělají.Nesnáším lidi,co neumí respektovat názor druhého voliče a pustí se do nich.A je to na obojích stranách stejné,at je to Drahoš nebo Zeman.Podle mě každý jít volit nemusí :) Jakože 62% je málo,ale když nechcou,já si třeba pořádně kandidáta nevybrala.Mě byl sympatický Hilšer ale věděla jsem,že ten zrovna neprorazí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě. To si řekne spoustu lidí a nakonec by to mohlo dopadnout úplně jinak. Já taky volila Hilšera v prvním kole, i když jsem si nebyla jistá, jestli se do druhého kola dostane, ale o tom to je. Kdyby se takhle rozhodovali všichni, tak je volební účast 10% a ANO dostane 95% jo ;D

      Vymazat
  5. Mně je 16, takže ještě volební právo nemám, ale rozhodně si myslím, že by lidé měli volit. Pokud se jejich favorit nedostal do dalšího kola, tak to skousnout a vybrat si, který je jim blíže :)
    Je opravdu vidět, jak si hodně lidí myslí, že prezident je prostě vše, přesto jak jsi napsala, rozhodně o tom nerozhoduje sám.
    A to, že se během voleb přestanou třeba na 3 měsíce v rodině lidi bavit, protože někdo má jiný názor to ani nekomentuju.

    OdpovědětVymazat
  6. Taky se mi nelíbí všechny ty facebookové diskuze, kdy si lidé vzájemnými komentáři a příspěvky nadávají, přitom právě tímhle shazují demokratický stát, neboť každý má možnost volby, a neměl by ho v tom nikdo omezovat, ani shazovat jeho názor :).
    Jak píšeš, je důležité uvědomit si vlastně, jaké že to má ten prezident pravomoce, a to si myslím, hodně lidí také podcenilo:).

    www.maly-kousek-nebe.blog.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Ačkoliv mi není 18 měla jsem také svého kandidáta :-). Ale byla jsem docela pobouřená z prezidentských debat a hlavně na to první se Zemanem a Drahošem. Lidé se chovali jako sprostá prasata, Zeman si furt z Drahoše "utahoval", Draho neměl čas projevit svůj názor a Moderátor furt sděloval kolik lidí tohle sleduje. Fakt šílené a upřímně - styděla jsem se za Nás stát.

    Moje mamka třeba nechodí k volbám, což mě mrzí, protože i jeden hlas je důležitý. Spousty lidí si řekne, že jeden hlas nic neovlivní, tak kdyby si to řekl každý, tak procenta lidí, co jdou volit jdou rapidně dost dolů.

    Moc hezký článek, souhlasím s Tebou ve všem, už mě doslova srali ty záplavy statusů a několik reklam, pořadů, bilboardů.. no katastrofa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ještě jsem chtěla něco napsat, moje tupá hlava :D.

      Docela mě zarazilo, kolik lidí volilo Zemana třeba jen kvůli tomu, že si mysleli jak zabrání uprchlíkům, eurům apod. Nejdříve by si měli zjistit to, co vůbec prezident může a nemůže. Podle mého kdyby to zjistili a věděli to, víc hlasů bude pro Drahoše :D.
      Hold Náš národ je tak trošku v jiném světě..bohužel.

      Vymazat
    2. No právě, že jeden hlas nic nezmění, ale když se podívám, jak těsně byly vysledky, zaokrouhleně 51/49, tak je fakt vidět, že každý hlas se hodí...

      Vymazat
  8. Já ještě volit nemůžu. Volby mě minuly o vlásek. Ale všechno jsem bedlivě sledovala a svoje názory jsem si taky utvořila.

    Andey
    lifeis-beautiful.blog.cz

    OdpovědětVymazat
  9. Mě se líbí jak jsou najednou všichni političtí odborníci :D Baví mě jak tomu všichni najednou rozumí. Jako každý člověk i já mám svůj názor, ale musím ho cpát druhým? Tisíce statusů na sociálních sítích mi přijde jako hloupý vtip. Je přirozené, že to lidi zajímá a jsem za to ráda, že lidem není jedno koho budou mít za prezidenta, ale chybí zde pokora a respekt. To, že budu volit Drahoše přece ještě neznamená, že budu urážet Zemana a naopak. Já s výsledky voleb spokojená nejsem, ale respektuji volbu prezidenta. A nemám za potřebí nadávat lidem, co Zemana volili. Ti k tomu totiž určitě měli svůj důvod (stejně jako my, co jsme volili protistranu) a ten my musíme respektovat, protože pokud se tak nestane, můžeme se tu rovnou všichni pozabíjet :D Každopádně jsem si konečně oddychla, že je po volbách :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář! :)

Populární příspěvky z tohoto blogu

TOP české knižní obálky

Kocour jménem Merlin

Seriál Černobyl