Tipy na knihy z povinné četby

Povinná četba je už téměř za mnou a ačkoliv se mi do toho moc nechtělo - stejně jsem musela. Teoreticky nemusela, ale nechci nic riskovat. Mně nedělá problém číst, to určitě víte. Pro některé moje spolužáky je ale neřešitelný problém přečíst jednu knihu a ještě ji pochopit. Pravda, druhý bod někdy dělá problém i mně, zvlášť pokud jde o poezii - proto jsem si ji moc nevybírala. Jako pomůcky budoucím maturantům jsem vybrala pár knížek, které se mně osobně líbily a nedělaly mi velké potíže. Nezapomeňte, že každá škola má jiný seznam maturitní četby! Proto knihy, které tu uvedu, nemusí být na vašem seznamu a doporučuju ho nejdříve zkouknout, abyste se pak moc nedivili.

J. Steinbeck - O myších a lidech
Celou dobu se zdánlivě nic neděje a pak - bum! Opravdu silný příběh o skutečném přátelství. Hezky se čte, i když jsem měla z Lennieho takový zvláštní pocit... Celkem mi nahánějí strach lidé, kteří se chovají atypicky. Ale dostala mně. Někdy si ji přečtu znovu. Určitě.

B. Němcová - Divá Bára
Pořád se mluví o Babičce jako největší klasice, ale kdo z vás ji četl? Já ne. A to ji máme doma v knihovně. Divá Bára je ale (relativně) krátká povídka s pohádkově laděnou atmosférou. Ačkoliv se nejedná o pohádku v pravém slova smyslu, při čtení jsem měla dojem, jako bych se v ní ocitla. Nikam se neodbočuje, žádné skákání mezi časovými liniemi, hezky si jedete v příběhu a za den máte přečteno

K. H. Borovský - Tyrolské elegie
Nejde o to, že bych nesnášela poezii. Jako taková mi nevadí. Jen mi vadí, když ji mám vyložit a vysvětlit, přitom tomu sama nerozumím. Což je u zkoušky dost podstatné mínus, že? Naštěstí nejsou Tyrolské elegie jen o existenčním problémech autora (i když trochu ano) a o jeho pocitech a myšlenkách, které jsou zašifrované jako heslo k trezoru. Předtím než se pustíte do čtení vám ale doporučuji přečíst si něco o Borovském alespoň na wikipedii abyste vůbec věděli, co čekat. Jinak má celá sbírka asi 16 stran. Co víc si přát?

J. R. R. Tolkien - Hobit
Kniha, která není úplně nejtenčí, přesto ji lze úplně v pohodě přečíst. Není extra náročná po jazykové stránce a jde především o děj než o nějaký hlubší, skrytý smysl. A navíc také existují filmy, které určitě znáte. Samozřejmě jako doplněk, protože v nich není všechno (ačkoliv z posledních 40 stran vytvořili celý film).

Související obrázek

G. Orwell - Farma zvířat
George Orwell byl vlastně taková vědma. Předpověděl budoucnost ještě před tím, než nastala. I bez výkladu v ní najdete spoustu podob se skutečnými historickými událostmi a postavami. Co k tomu napsat, prostě si ji přečtěte - neprohloupíte.

G. B. Shaw - Pygmalion
Proč se čtou hry tak dobře? Protože neobsahujou žádný květnatý popis prostředí a myšlenek hrdinů, do kterých se můžete eventuelně zamotat. Navíc Pygmalion má v sobě dost zajímavou myšlenku. Zkrátka další kniha, kterou si mohou vybrat i méně náročnější čtenáři.

Z. Svěrák, L. Smoljak - Hospoda na mýtince
Opět hra, tentokrát dokonce kratší než Pygmalion. Určitě nemusím připomínat, že se jedná o jednu z oblíbených her z Divadla Járy Cimrmana. Proto jsem s výběrem neváhala, Hospodu na mýtince už jsem viděla jako hru a líbila se mi. A pokud jste opravdu tak líní, že si ji nepřečtete, můžete zkouknout i hru. Ale já jsem ji přečetla asi za 2 nebo 3 hodinky :)

O. Pavel - Smrt krásných snrců
Už jsem byla zoufalá a nevěděla jsem, kterého českého autora si zvolit, abych splnila kritéria. Nakonec jsem nelitovala. Je to kniha 7 povídek, které jsou vyprávěny takovým lehkým, veselým způsobem. Nevyskytuje se tu milion postav jako v povídkách Karla Čapka a... ten konec... mně dostal. Kdo četl, pochopí.

Jaká povinná četba se líbila vám? Kterou knihu jste naopak četli s odporem? Podělte se o své zážitky!

Komentáře

  1. O myších a lidech jsem četla, i když jsem to v četbě nakonec neměla (v tom období jsem už měla spoustu dalších knih a na tuhle se nějak nedostalo), je to vážně skvělá knížka. Farmu zvířat moc nemusím, ani jsem ji nedočetla, mám radši 1984, ale to v četbě nebylo.
    Z četby se mi nejvíc líbil Krysař, Kulička, Deset malých černoušků a Pes baskervillský. A nejhorší kniha, kterou jsem musela přečíst (a nakonec jsem si ji tam nedala) byl Petr a Lucie. Takovou nudnou slátaninu jsem nečetla už hodně dlouho, skoro jsem to ani nedočetla.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář! :)

Populární příspěvky z tohoto blogu

TOP české knižní obálky

Kocour jménem Merlin

Seriál Černobyl